Now you can Subscribe using RSS

Submit your Email

Tuesday, 29 March 2016

ARTWORK | To be continued..

ummul azkee

Antara rutin harian dan Lukisan


       Semua orang ada rutin harian yang berbeza, sama seperti UA, Walaupun hanya suri rumah, mungkin ada yang fikir duduk rumah ini boleh relax dan tak banyak benda yang perlu di  tak ada dateline, tiada bos untuk pantau, hehe.. Hakikat nya kerja rumah memang takkan pernah habis lagi-lagi sejak anak sudah bersekolah, pengurusan masa memang perlu untuk pastikan kerja tak bertangguh. 

   Boleh tahan juga lelahnya di rumah ini, terkejar-kejar buat segala benda. Sehinggakan nak luangkan masa untuk hobi dan minat sendiri pun tak sempat. Banyak yang tergendala..termasuklah melukis.huhu.. Rasanya walaupun tak berapa nak tenang sangat dan masih ada kerja rumah menanti esok UA perlu juga sambung perancangan UA dengan lukisan.





    Minggu lepas UA sudah mulakan lukisan ini dengan melukis bentuk sahaja dahulu, selepas siap sahaja bentuk itu, memang belum lagi mula mewarna. Esok mesti dan mesti juga mulakan mewarna walau macam mana pun.

    Sebenarnya sudah lama UA rancang nak lukis foto cengkerang dan siput yang UA capture di rumah umi, tapi tak buat-buat.hehe.. banyak benar alasan kan hikhik.. So, esok perlu mulakan juga..
Tujuan UA mahu hasilkan lukisan ini adalah untuk mencabar diri sekali lagi dalam menghasilkan lukisan realismmenggunakan pensil warna selepas percubaan pertama dengan lukisan bertajuk 
Lily Umi rasa seronok gunakan medium ini walaupun agak lambat. Lukisan Lily umi itu pun UA ambil masa sebulan untuk siapkan.
  Lily umi tu pun UA hasilkan dengan rujukan foto yang UA capture hanya menggunakan Smartphone. Harapnya tak kecundang lah UA kali ini..huhu.. Wish me luck!









lily umi
pencil colour on paper

Tuesday, 15 March 2016

DIY TUTORIAL | DARI BOTOL KACA TERPAKAI MENJADI HIASAN MENARIK!

ummul azkee

DIY DARI BOTOL KACA 

BOTOL KACA TERPAKAI, SAMPAH YANG CANTIK

      Sebenarnya kan UA memang pengumpul botol kaca dan segala macam sampah. hehe.. Entah kenapa sayang nak buang segala benda sebab nampak semua benda ini boleh digunakan lagi dan terbayang lah sampah itu akan berguna dan akan nampak cantik kalau kita pandai cari idea untuk bagi ia nampak menarik.

  Dalam masa yang sama UA  suka tengok idea DIY di facebook dan Pinterest tu yang jadi teringin nak buat juga.hehe.. dan salah satu sebab adalah umi dari UA kecil lgi pernah juga buat macam-macam menggunakan semula botol kaca ke, botol plastik dan sekarang menurun pada UA pula.
hihihi.. Sebenarnya kalau botol kaca kosong macam gambar di bawah ini pun UA suka, nampak cantik juga, tapi nak juga lah cuba idea lain bagi lagi menarik.



   Lama dah dapat idea ini, tapi tak cukup bahan dan sibuk menguruskan sekolah anak-anak dan rumah. Baru hari ini, sempena cuti sekolah UA berkesempatan buat diy dari botol kaca terpakai. Jadi UA mahu kongsikan tutorial diy dari botol kaca cara UA.Kalau ada yang suka bolehlah UA cari idea dan kongsikan tutorial dari bahan terbuang yang lain. 


DIY TUTORIAL DARI BOTOL KACA TERPAKAI


    


BAHAN YANG DIPERLUKAN

Botol kaca terpakai
Masking tape
Pelekat label
Acyclic lacquer


1. Pertama sekali, rendam terlebih dahulu botol kaca bersama air sabun untuk menanggalkan label yang terlekat sebelum mulakan menghias botol. Selepas itu cuci bersih dan keringkan.






2. Setelah kering, lekatkan label berbentuk bulat untuk menghasilkan corak polka dot atau masking tip untuk corak belang.








3. Siap sahaja lekat terus spray arcylic lacquer pada botol tersebut. Mulakan lapisan pertama secara nipis.biarkan kering.kemudian sambung spray lapisan ke dua hingga ke tiga atau sehingga warna kelihatan rata.




4. Akhir sekali jemur di bawah matahari sehingga kering.Siap!




   Hasilnya setelah siap! UA gunakan untuk isikan alatan melukis UA di SOHO UA yang comel loteh tu.hehe.. Kalau suka boleh lah cuba lepas ini. Kalau nak lagi Diy tutorial bolehlah komen di bawah.bagi UA semangat lagi cari idea menarik ;) Terima kasih sebab sudi baca celoteh dan tutorial UA yang panjang lebar..



Sunday, 13 March 2016

RESEPI SOTO AYAM SAMBAL KICAP CILI PADI

ummul azkee

MENU ISTIMEWA HUJUNG MINGGU

SOTO AYAM SAMBAL KICAP BERSAMA BEGEDIL

      Selamat petang semua, selamat berhujung minggu.. UA sibuk betul sejak dua menjak ini. Lama dah teringin makan soto ayam sambal kicap bersama bergedil ini. Mengidam! hehe.. baru hari ini berkesempatan masak huhu.. dari pagi hari ini bertapa di dapur menyiapkan menu ini. Almaklum banyak juga yang perlu disiapkan kan. Rebus nasi impit lagi, rebus  kentang lepas itu rebus ayam, goreng begedil, tumbuk cili padi untuk sambal kicap dan masak sup nya. Ha, banyakkan task nya. hihi..

  Nampak memang mudah dan remeh, tapi makan masa. Lebih-lebih lagi kalau kita seorang yang
buat. Maklumlah anak dara kecil lagi. hehe..Tak sabar tunggu Afrina dan Adriana besar. Ada geng masak memasak. hehe.. Teringat dulu kalau umi yang buat soto ini, kami adik-beradik dapat seorang satu tugasan lagi. Baru lah cepat siapkan. hehe..




RESEPI SOTO AYAM SAMBAL KICAP BERSAMA BEGEDIL KENTANG

BAHAN-BAHAN

Nasi impit
Bawang goreng
Bergedil kentang
Kacang tanah
Suhun
Ayam ( direbus,dicarik dan digoreng)
Sambal kicap


SUP AYAM

2 biji bawang merah}  1biji bawang merah,3 biji bawang putih dan 2inci ditumbuk halus,
6 ulas bawang putih}   selebihnya dipotong halus
4 inci halia
daun sup
Ayam (bahagian tulang/kaki ayam/leher)
air rebusan ayam
sup bunjut
kiub pati ayam


1. Panaskan minyak. tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia yang ditumbuk tadi, kacau hingga garing.

2. Kemudian masukkan sup bunjut dan kacau sebentar. masukkan kiub ayam dan kcau.setelah itu masukkan sedikit demi sedikit air rebusan ayam(dari isi ayam yang direbus)

3. Masukkan ayam, bawang merah,bawang putih dan halia yang dihiris pula.

4. Masukkan air seberapa banyak yang diperlukan. kemudian masukan hirisan bawang merah, bawang putih dan halia. biarkan hingga mendidih.

5. Akhir sekali,masukkan daun sup.




BEGEDIL KENTANG

6 biji kentang
daun sup
bawang goreng
telur

1. Kupas kulit kentang, kemudian rebus hingga empuk.

2. Setelah siap, lenyek kentang tadi hingga hancur.

3. Masukan garam, bawang goreng dan daun sup. Gaul rata.

4. Bentukkan kentang tadi. dan sedia untuk digoreng.

5. Pukul telur, panaskan minyak. 

6.Apabila minyak sudah panas, celupkan begedil yang dibentuk tadi pada telur. dan goreng. siap!


SAMBAL KICAP

20 biji Cili padi hijau
2 ulas bawang putih
1 sudu besar gula pasir
kicap secukupnya

1. Tumbuk bawang putih hingga lumat.

2. Kemudian tumbuk cili padi hingga lumat.masukkan gula pula selepas itu dan tumbuk sehingga hancur.

3. Masukkan bahan di atas pada mangkuk dan tuangkan kicap secukupnya.siap!


Siap untuk di makan, Selamat mencuba! ;)

Thursday, 3 March 2016

Tip Penjagaan kulit bagi pesakit Ekzema

ummul azkee

Tip Penjagaan kulit bagi pesakit Ekzema


         Ekzema, mungkin ada yang tidak tahu apa itu ekzema. Bagi yang mengalami atau mempunyai ahli keluarga yang menghadapi masalah ini tahu mengapa ia terjadi dan bagaimana deritanya pesakit ekzema ini. Buat pengetahuan semua, UA merupakan pesakit ekzema sejak dari kecil lagi dan jujur nya penyakit amatlah mengganggu kehidupan seharian UA lebih-lebih lagi di musim panas ini. Deritanya hanya mereka yang mengalami boleh memahami. Jadi UA ingin berkongsi sedikit info dan tip yang UA jumpa dari sebuah akhbar. Sudah lama UA  tulis dan simpan info ini.




 APA ITU EKZEMA?

  - Ekzema juga dikenali sebagai DERMATITIS ATOPIK
  - ia terjadi disebabkan jangkitan kuman, tekanan perubahan cuaca dan juga alahan habuk
  - kombinasi bagi asma dan alahan. Ada yang mengalami ketiga-tiga penyakit,ada juga salah satu
    dua dariapdanya 
 - pesakit ekzema perlu sentiasa memakai pelembap/ lotion
 -  pembersih baadan juga perlu pencuci bebas sabun
 - lembapan terbaik adalah tanpa haruman dan kaya dengan emolien
 - bagi bayi pula, susu formula yang mengandungi protin hidrous
 - seeloknya mulakan makanan tambahan lebih daripada 6 bulan bagi bayi 
 -ekzema juga terjadi disebabkan kulit kering dan kekurangan air.


TIP PENJAGAAN KULIT PESAKIT EKZEMA

- Elakkan bahan pencuci kasar, logam dan kosmetik
-Elakkan pembersih detergan, losyen selepas cukur, sabun, gasolin dan turpentine
- Pakai sarung tangan (plastik atau Vinil)
-Jangan beli baju atau pakaian dari fabrik bulu atau sintetik
-Pakai fabrik kapas atau kombinasi kapas
-mandi guna air yang sejuk atau suam
-berendam dalam tub mandi 15-20mint
-gunakan tuala lembut
-jangan menggaru kulit
-selesai mencukur terus spauka pelembap/lotion
-elakkan losyen yang ada pewangi atau bahan tambahan
-gunakan lotion setiap hari
-elakkan aktiviti yang membuatkan terlalu panas atau berpeluh
-kurangkan stress
-teruskan tip-tip walaupun selepas kulit sudah pulih.


    UA harap tip ringkas mengenai ekzema dapat membantu  pada mereka atau kaum keluarga yang menderita  menghadapi peyakit ini. Tips di atas hanya tip penjagaan sahaja, sekiranya keadaan kulit semaikin teruk adalah lebih baik kalau mendapatkan bantuan mereka yang pakar.

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib