Now you can Subscribe using RSS

Submit your Email

Monday, 21 September 2015

Tip mengemas beg pakaian untuk pulang ke kampung.

Ummul Azkee


  TIP MENGEMAS BEG PAKAIAN CARA UA


google image


      Cuti Hari Raya Aidiladha akan tiba tak lama lagi kan?lagi beberapa hari sahaja,UA pasti ibu-ibu di rumah itu sedang mengemas beg pakaian untuk pulang ke kampung masing-masing.Mengemas beg pakaian ini nampak sahaja mudah kan,tapi hakikatnya selalu orang ada masalah nak mengemas kan,selalunya sebab tak cukup ruang atau terlalu banyak pakaian atau beg yang mahu dibawa.UA pun hadapi masalah yang sama.Kalau untuk seorang lagi ok bab mahu mengemas kan.UA perlumengemas 4 orang punya pakaian dan barang keperluan bukan mudah,bab menyusun tu yang selalu tak kena.hihihi.
      Sebelum mahu mengemas pakaian selalunya apa yang perlu kita fikirkan agar kita tak terkurang bawa pakaian atau keperluan,juga bagaimana nak elakkan bawa barang yang tak perlu.




google image

1.TEMPOH PERCUTIAN
    Selalunya soalan UA pada suami sebelum mengemas pakaian adalah "berapa hari kita tinggal di sana?balik bila?hehehehe..senang lah nak kira berapa banyak baju nak bawa kan..tak ada lah satu almari nak bawa.huhuhhuhuhu..




google image

2.BARANGAN KEPERLUAN
    Mula-mula sekali UA akan sediakan barang keperluan asas dulu,tuala mandian,barang mandian UA akan simpan dalam satu beg berasingan.Barangan mandian memang wajib bawa sebab UA dan anak-anak tak boleh gunakan sebarang mandian dan tak suka lah nak minta-minta orang punya kan.berus gigi itu paling penting.hihihi.Semua ini memang penting untuk keselesaan diri sendiri.



google image

3.JENIS PAKAIAN DAN WAKTU
     Apabila sudah tahu berapa hari di sana,barulah kira berapa pasang baju mahu bawa..selalu UA bahagikan jenis baju ikut waktu macam PAKAIAN PAGI dan PAKAIAN MALAM,kalau ada rancangan untuk ke pantai atau berjalan,PAKAIN BERJALAN,PAKAIAN BASAHAN pun termasuk dalam senarai.huhuhuhu..Selalunya pakaian anak lah yang di bahagi macam ini.mak ayah dia pakai apa pun ok.hihihi




google image

4.BEG PAKAIAN 
  Selesai pilih pakaian,tiba pula untuk susun pakaian pulakan.ini yang paling payah,takut tak cukup ruang.huhhuhu...Ada orang dia akan gunakan satu beg besar untuk satu keluarga,tapi UA tak buat macam itu,sebab suami kata gunakan terlalu banyak ruang pada bonet kereta.Maka UA pun menurut perintah,maka kami gunakan beg pakaian kecil sahaja.Itu yang lagi pening nak menyusun lagi-lagi baju UA.hehehe..tapi ada kelebihannya.
    Kami 4beranak gunakan 4 beg untuk pakaian masing-masing,tapi UA lah jadi tukang susun dan kemas ya.hihihihi..Memang nampak banyak kan..tapi mudah apabila mahu cari baju masing-masing.
tak payah nak selongkar satu beg besar.huhuhuhu..



google image

5.SUSUNAN PAKAIAN
   Apabila beg pakaian itu kecil dan perlu disusun untuk muat-muat untuk pakaian masing-masing memang masalah juga kadang-kadang.Jadi susunan dan lipatan baju itu main peranan.Cara lipatan kenalah betul dan tak mengambil ruang yang banyak.Cara nya adalah dengan lipatan secara gulungan seperti gambar diatas..huhuhuhu..

google image

6.BEG TAMBAHAN
   Selain itu UA juga ada sediakan beg tambahan yang kecil,seperti beg sekolah untuk letak keperluan anak-anak seperti buku cerita,botol minuman,snek,tisu basah,mainan dan pakaian tebal,stokin yang diletakkan di ruang tempat duduk.Beg ini gunanya untuk memudahkan UA.Maklumlah apabila dalam perjalanan yang jauh dan memakan masa ini anak-anak manalah reti duduk diam kan,apabila bosan macam-macam pula perangai nya nanti.laparlah,hauslah,sejuklah,boringlah katanya.huhuhu..


 Moga bermanfaat untuk ibu-ibu di luar sana.Selamat mengemas beg :)



Ummul Azkee / Author & Editor

"A self motivated women with hundreds of challenge. Its all about how to get strength to face the challenge of life and to make dream come true. Arts is the way I motivate myself to be a strong women, remind me to stay positive in all challenge that will come in my life.Learning about realities of life that might comes and never give up."

8 comments:

  1. tiap kali kampung pakai bakul je...heheh
    kalo travel jarang jauh2

    ReplyDelete
  2. Interesting...sharing yg bermanfaat..tq

    ReplyDelete
  3. good tips, tetiba teringat lak mr bean kemas beg dia ummul, semua dia potong sekerat kan hihi :)

    ReplyDelete
  4. ahahaha...kak anna,itu memang rare..hikhik

    ReplyDelete
  5. Sha kemas beg semalam. Tapi best tak muat, padahal banyak lagi barang nak bawak, sedih huuuu. Nasib Kak UA bagi tips ni. Tenkiu =)

    ReplyDelete

THANKS FOR THE LOVELY COMMENT. SO APPRICIATE IT..

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib