Now you can Subscribe using RSS

Submit your Email

Sunday, 23 August 2015

Akibat tak minum susu..

Ummul Azkee


  Akibat tak minum susu


google image


            Minggu ini UA tak berapa sihat,entah kenapa dengan badan asyik sakit-sakit,badan macam masuk angin pun ya.Apabila diurut sendawa memanjang dan semalam pinggang mula rasa sakit.
Pernah jadi sebelum ini pinggang sakit yang teramat sampai apabila baring dan nak mengerengkan badan punyalah sakit,nak baru dari duduk pun begitu.Seksa betul rasanya.Semalam terjadi lagi sakit pinggang itu sehinggalah sekarang.Puas fikir kenapa jadi macam ni,akhirnya teringat yang UA sudah lama tak minum susu,dari bulan puasa hari itu memang tak minum susu langsung.Kalau dulu ok je kalau tak minum susu tapi lepas sudah ada anak dua ini dengan usia menginjak ke 30an susu itu jadi keperluan buat UA.Kalau tak minum ini la jadi nya,sakit badan lah,sakit pingganglah,sakit lutut lah.da macam nenek tua rasanya.Nampaknya lepas ini kenalah amalkan balik minum susu setiap hari,walaupun hanya sekali.
       Waktu anak-anak masih bayi,memang UA tak pernah tinggal minum susu setiap hari,tapi sekarang rasa nak mengelat je,sebab UA memang tak suka susu.Kalau minum pun campur dengan Milo atau serbuk koko macam vico.
       Susu memang penting kan untuk tulang sebab ada kalsium,pernah mak mertua UA cerita dia dulu masa mengandung tak minum susu langsung,akibat dari itu semua gigi dia jadi rapuh dan patah.Tahu tak kenapa?sebab semua kalsium pada badan dia telah diserap oleh anak di dalam kandungan.Jadi pada siapa yang mengandung itu amalkan lah minum susu ya!Kalau tak nanti belum tua dah rongak.hehe..Kalau masih juga tak mampu nak minum susu,gantikan khasiat klasium dengan vogurt,air yogurt atau tempe.Ya,tempe..tempe mengandungi kalsium tau!Doktor pun tak nafikan khasiat tempe yang kaya dengan kalsium.
       Jadi pada siapa yang memang tak suka susu,amalkan mulai hari ini sebab ia sangat penting untuk kekuatan tulang kita disamping mencegah kita dari terkena penyakit Ostreoporisis..
       

Ummul Azkee / Author & Editor

"A self motivated women with hundreds of challenge. Its all about how to get strength to face the challenge of life and to make dream come true. Arts is the way I motivate myself to be a strong women, remind me to stay positive in all challenge that will come in my life.Learning about realities of life that might comes and never give up."

4 comments:

  1. Asalam..terima kasih datang terjah blog Etuza ya..semoga ada jalinan persahabatan maya..
    ada tak ruang follower di sini..

    ReplyDelete
  2. banyakkan minum susu ya..kalsium untuk tulang amat penting..berblog kena duduk so kena guna kerusi yang lembut. jangan guna kerusi kayu sakit pinggang tu dek..

    ReplyDelete
  3. susu memang penting..tapi sy sendiri tak minum..tapi saya makan nie...ostematrix

    lovelyaein.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. saya pun xsuka minum susu..tapi breastfeed memang kena byk kalsium. sy makan ostematrix Shaklee.

    ReplyDelete

THANKS FOR THE LOVELY COMMENT. SO APPRICIATE IT..

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib