Now you can Subscribe using RSS

Submit your Email

Wednesday, 10 June 2015

Resepi tempe goreng sedap dan rangup.

Ummul Azkee

empe goreng sedap dan rangup

Tempe Goreng Sedap dan Rangup!

  UA dan tempe memang tak boleh dipisahkan.Hehehehe..anak jawa lah katakan.Jawa konon,cakap jawa pun tak reti.kihkihkih..Jawa murtad orang kata.hahaha..apa-apalah janji suka makan tempe..
  UA kalau makan nasi,berlauk apa pun lah memang wajib ada tempe goreng.Kalau tak ada pun tak apa,tapi rasa macam ada kekurangan.Tempe goreng ini memang sesuai makan dengan asam pedas,
lemak cili api,tomyam,kari.Memang sesuai!kalau tak percaya cubalah!tapi syarat nyer cuba ikut cara UA  buat supaya tempe goreng ini sedap,rangup dan sesuai di makan dengan macam-macam lauk.


1.Cara potong mestilah nipis,,tapi jangan terlalu halus nanti apabila nak gaul bahan jadi hancur.

2.Potong tempe bersaiz kecil biar dia apabila masak jadi rangup .Selain rangup,senang nak makan bila 
   saiz tak terlalu besar,tak lah nampak lahap sangat kan.huhuhuhu..

3.Untuk bahan perasa biasa UA gunakan serbuk kunyit, sedikit cili giling dan juga sedikit garam.lepas  itu letak sedikit air dan gaul.Jangan terlalu banyak air nanti dia jdi tak rangup dan bahan perasa tak  melekat pada tempe.

4.Semasa mahu menggoreng,pastikan minyak betul-betul panas.Selepas sudah masukkan tempe itu,kecilkan api dan kacau sehingga kuning keemasan atau sehingga rangup.

Harap siapa yang suka makan tempe  mencuba tips ringkas UA ini,tak mengecewakan tahu..!!!!

Ummul Azkee / Author & Editor

"A self motivated women with hundreds of challenge. Its all about how to get strength to face the challenge of life and to make dream come true. Arts is the way I motivate myself to be a strong women, remind me to stay positive in all challenge that will come in my life.Learning about realities of life that might comes and never give up."

10 comments:

  1. waaa... sedapnya...makan macam tu pon ok kan,,

    ReplyDelete
  2. ini legemaran juga..sambal tempe paling ummph.

    tpi dulu mada blaja kat utara ..ramai sahabat utara tak kenal tempe.

    ReplyDelete
  3. tempe cicah sambal kicap! kita pon ade buat entri pasal tempe ni..hahahha....
    suka sangat2!

    singgah blogwalking....salam perkenalan! :)

    ReplyDelete
  4. tempe goreng dengan kunyit garam. Peh. Orang bukan jawa pun tetiba mengaku jawa =D

    ReplyDelete
  5. sy jawa!!!! hehehe, memg sedapp tempe, sy pun sukaaa..cmpo sambal kicappp, adehai, bergandaaa suke tawwww

    ReplyDelete
  6. peberet mummy ni... kalo goreng mummy jarang bubuh apa2, terus hiris nipis dan goreng pastu makan ngan sambal kicap... arghhh so yummy!

    ReplyDelete
  7. suka jugak makan tempe. simple tapi sedap

    ReplyDelete

THANKS FOR THE LOVELY COMMENT. SO APPRICIATE IT..

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib