Now you can Subscribe using RSS

Submit your Email

Friday, 26 June 2015

Mencari hikmah disebalik ujian

Ummul Azkee


HIKMAH DI SEBALIK UJIAN




  Beberapa hari lepas rumah UA gelap gelita sebab ada masalah dengan bekalan elektrik.Pukul 1 masa tu,dengan cuaca yang panas memang bersauna kami anak beranak.Anak-anak apalagi merengeklah kan sebab terganggu tidurnya.Sabar jela masa itu,dugaan..
 UA sebenarnya sudah 5 tahun duduk di rumah sekarang,memang tak pernah ada masalah macam ini,dua hari juga lah rumah bergelap.Masa itu fikir mungkin dah terlalu lama suis-suis digunakan dan tiba masanya memang akan rosak juga.Fikir positif sahaja masa itu.
 Nak masak untuk berbuka pun bergelap,goreng ikan pun tak tahu da masak ke belum.huhuhhu.. Sahur bercahayakan lilin,berbuka pun sama,ala-ala candle light dinner gitu.hihihihi.Anak-anak seronok lah nampak lilin kan.semangat nak berbuka.huhuhuhu..macam-macam..
  Apabila diduga macam ini,memang kita yang sudah terbiasa bersenang lenang akan rasa hidup begitu susah kan.Hm..Masa itu terfikir orang dulu-dulu masa zaman nenek  kita lagi susah..Jadi,sesekali kita susah kenalah banyak bersabar kan.Boleh juga mengajar anak-anak agar lebih tabah.Terangkan pada mereka hidup ini bukan tempat bersenang lenang.Di sinilah kita akan diduga dengan bermacam-macam kesusahan walaupun selalunya kesenangan yang kita nikmati.
 Kesusahan itu mengajar kita untuk lebih sabar dan tabah.Kalau dulu,UA rasa tak mahu anak-anak susah,tapi persepsi sekarang mungkin berbeza,.Rasanya tak salah sesekali anak-anak kita bersusah payah kerana kesusahan akan membuatkan anak-anak kita lebih mengerti makna dan tujuan hidup ini.
Yang paling penting kita sebagai ibubapa perlu bijak memberi pemahaman pada mereka tentang kehidupan.



Ummul Azkee / Author & Editor

"A self motivated women with hundreds of challenge. Its all about how to get strength to face the challenge of life and to make dream come true. Arts is the way I motivate myself to be a strong women, remind me to stay positive in all challenge that will come in my life.Learning about realities of life that might comes and never give up."

0 comments:

Post a Comment

THANKS FOR THE LOVELY COMMENT. SO APPRICIATE IT..

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib