Now you can Subscribe using RSS

Submit your Email

Wednesday, 27 May 2015

Peringatan Khas buat insan bergelar ibubapa

Ummul Azkee


   Beberapa hari lepas UA ada terlihat satu satu senarai peringatan tentang perihal anak-anak yang dikongsikan oleh rakan facebook.Tip yang diberikan sangat berguna dan ada buat UA tersentak apabila  membaca,sebab kadangkala UA sebagai seorang ibu adakalanya terlupa apabila terlalu sibuk dengan aktiviti harian.Kata-kata ini akan UA jadikan peringatan sentiasa untuk menjadi ibu yang terbaik untuk Afrina dan Adriana.Moga tidak terleka.Mari kita baca dan selalu beringat-ingat tentang anak-anak yang semakin lama semakin membesar dan tanpa kita sedari satu hari nanti akan pergi meninggalkan kita untuk menghadapi hari-hari kedewasaan mereka.

1— Jika melihat anakmu menangis, jangan buang waktu untuk mendiamkannya. Cuba tunjuk burung atau awan di atas langit agar dia melihatnya, dia akan terdiam. Kerana psikologi manusia saat menangis, adalah menunduk.
2— Jika ingin anak-anakmu berhenti bermain, jangan berkata: "Dah, sudah main, stop sekarang!". Tapi katakan kepada mereka: "Main 5 minit lagi yaaa". Kemudian ingatkan kembali:"Dua minit lagi yaaa". Kemudian barulah katakan:"Dah, waktu main sudah habis". Mereka akan berhenti bermain.
3— Jika anak-anak sedang bertelingkah atau menyebabkan keadaan riuh di sesuatu tempat, dan engkau ingin mengalih perhatian mereka, maka katakanlah: "siapa yang mau mendengar cerita ibu? angkat tangan..". Salah seorang akan mengangkat tangan, kemudian disusul dengan anak-anak yang lain, dan semuanya akan diam.
4— Katakan kepada anak-anak sewaktu mahu tidur:"tidur sayang.. besok pagi kan kita sholat subuh", maka perhatian mereka akan selalu ke akhirat. Jangan berkata: "Jom tidur, besok kan sekolah", akhirnya mereka tidak sholat subuh kerana perhatiannya adalah dunia.
5— Nikmati masa kecil anak-anakmu, kerana waktu akan berlalu sangat cepat. Kenakalan dan kekanak-kanakan mereka tidak akan lama, ia akan menjadi kenangan. Bermainlah bersama mereka, tertawalah bersama mereka, berguraulah bersama mereka.
6— Tinggalkan HP seketika, dan matikan juga TV. Jika ada teman yang menelefon urusan tak penting, katakan:"Maaf, saya sedang sibuk dengan anak-anak". Semua ini tidak menyebabkan jatuhnya wibawamu, atau hilangnya keperibadianmu. Orang yang bijaksana tahu bagaimana cara menyeimbangkan segala sesuatu dan menguasai pendidikan anak.
Selain itu, jangan lupa berdoa dan bermohon kepada Allah. Dengarkan doa kita didepan anak-anak supaya mereka tahu betapa pentingnya mereka pada kita.
Sumber FB : Nur Fathun

Ummul Azkee / Author & Editor

"A self motivated women with hundreds of challenge. Its all about how to get strength to face the challenge of life and to make dream come true. Arts is the way I motivate myself to be a strong women, remind me to stay positive in all challenge that will come in my life.Learning about realities of life that might comes and never give up."

4 comments:

  1. sama la entry kita... hehehehee... :)

    *selamat menyertai keluarga besar #EFG ..we are brothersisterhood...!!*

    ReplyDelete
  2. sama ker ain...xperasan pula..tq ain

    ReplyDelete
  3. in shaa Allah.
    tq for reminding :)

    ReplyDelete

THANKS FOR THE LOVELY COMMENT. SO APPRICIATE IT..

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Templatelib